Een heel leuk weekend! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Anne Waaijer & Robin Groenewegen - WaarBenJij.nu Een heel leuk weekend! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Anne Waaijer & Robin Groenewegen - WaarBenJij.nu

Een heel leuk weekend!

Door: annerobinincambodja

Blijf op de hoogte en volg Anne Waaijer

03 Oktober 2010 | Cambodja, Khett Siem Reab

Haaallo Allemaal!

We wilden jullie even een update geven over ons weekend, want we hebben weer allerlei avonturen beleefd!
Onze 2 & 3 oktober ziet er hier dit jaar heeeel anders uit! Ipv. feesten in Leiden zijn we daarom maar vrijdagavond gaan feesten in Siem Reap, wat ook niet verkeerd was. We hebben veel gedanst en gelachen met iedereen, en zijn ook tot de ontdekking gekomen dat er hele asosciale mensen op deze aardbol leven, maar wat is nieuw?
Een leuk detail: zitten wij gezellig met iedereen beneden onder het rieten afdankje even wat te drinken en te kletsen voordat we uitgaan, stort de hemel weer naar beneden, met ontzettend veel bliksem en donder, valt de stroom uit! Nou dan zie je dus ook echt helemaal niets meer, en het halve complex lag onder water, allemaal erg fijn haha. Wij dus maar een uurtje met kaarsen alles gezocht en gevonden, en toen ging het licht gelukkig weer aan.
Wij zijn toch wel braaf om 3 uur naar huis gegaan, omdat we het plan hadden om zaterdag maar eens helemaal in het teken van ons onderzoek te stellen. We hebben nu een volle week les gegeven in onze 'nieuwe' klas en we zijn al veel te weten gekomen over het niveau van de leerlingen. Zaterdagochtend dus op de fiets naar een internetcafeetje mét airco en lekker eten gegaan, om daar een paar uurtjes te gaan typen. En het resultaat mag er zijn, we hebben alweer bijna een deelvraag af!
's Avonds zijn we vroeg uit eten gegaan, want we gingen na het eten naar het kinderziekenhuis in Siem Reap. Hier wordt namelijk elke week een gratis concert (op de cello) gegeven door Beat Richner, een kinderarts die al vele jaren in Cambodja werkt en die ervoor heeft gezorgd dat er nu 5 (!!) kinderziekenhuizen in het land staan. Hij doet dit, omdat ze in de ziekenhuizen voor 90% afhankelijk zijn van privé donaties, en hij zo dus mensen wilt werven. Het was een heel indrukwekkend optreden, omdat hij tussendoor heel veel vertelde over zijn werk en over de kinderen. Ook kregen we een film te zien over hoe het er allemaal aan toe gaat in de ziekenhuizen. Dat één man dit allemaal heeft kunnen verwezenlijken, kan je enorm inspireren. Op de fiets terug hadden Robin en ik al allemaal goede voornemens gemaakt, want als hij het kan, zou eigenlijk iedereen een steentje moeten bijdragen, toch?
Deze man werkte al in Cambodjaanse ziekenhuizen in de tijd van de Rode Kmer, en heeft dus goed meegekregen hoe het land veranderd is na deze tijd, en vooral hoe corrupt het is geworden. Hier werden de kinderen het slachtoffer van, wat hij niet vond kunnen, dus hij heeft zich daarom zo ingezet voor de kinderziekenhuizen. Zonder hem zouden er 80.000 Cambodjaanse kinderen ieder jaar sterven. Elk kind krijgt bij hem een gratis behandeling en er wordt vervoer voor hen geregeld om afspraken na te kunnen komen. Ook zijn er allerlei apparaten beschikbaar zoals echo's en MRI's. Eerst overleed een kind dat voor 5% verbrand was door infectie, dat gebeurd door zijn toedoen nu niet meer. Hij zorgt ook voor goede medicijnen, want in Cambodja zijn 80% van de medicijnen nep en 20% zijn giftig.. en zo kan ik nog wel even doorgaan. Mochten jullie er meer over willen weten, kun je altijd even googelen op 'Beat Richner, Cambodia' en dan komt er vast veel informatie binnen. Het bizarre is nog dat er vooraanstaande doktoren van over de hele wereld beweren dat de zorg die hij de kinderen geeft veel te vooraanstaand is voor een land als Cambodja. Terwijl de behandeling van een kind gemiddeld 240,- dollar kost, en die vooraanstaande dokter in een hotel verblijft waar hij 240,- dollar per nacht betaald in Siem Reap. Wat kan de wereld toch soms raar in elkaar zitten ...

En dan, zondag! Want we zijn vandaag naar de Waterval in Siem Reap geweest, met een groep van 14 vrijwilligers en 4 begeleiders. Het was een ongelovelijk avontuur! We werden om 8 uur opgehaald, in een pick up truck. Eigenlijk net zo één als Dolf heeft, maar dan moesten we met z'n 13en op het randje achterin zitten. En dit is heel gewoon in Cambodja, soms zitten ze er wel met z'n 30en! Het eerste stukje was nog erg leuk, totdat we op een snelweg kwamen waar je 100 km/u mocht rijden, en we praktisch uit die bak waaiden. Ons hele gezicht tintelde hierna. Maar we moesten ook nog een berg op, omdat de waterval boven op die berg lag. Dus wij op een gigantisch hobbelige weg naar boven, bukkend voor overhangende takken, knijpend om niet uit de bak te vallen, het was me allemaal wat! We hebben veel gelachen en gegild.
Boven aangekomen liepen we naar een plekje vlak naast het water om ons 'kamp' op te zetten. We hebben hierna meteen maar even de omgeving verkend en de waterval geïnspecteerd. Wow! Eerst zagen we de echte waterval nog niet, omdat er boven allemaal kleine watervalletjes waren, maar het echte gevaarte is wel 20m hoog en verspreid heeel veeeel water! Iemand weleens Tomb Raider gezien? Dit was de waterval waar er vanaf werd gesprongen. Het was erg gaaf om te zien!
Terug bij het kamp hebben we lekker in de hangmatten gelegen. Alleen een beetje jammer dat het nu net de koudste dag was en dat wij de hele dag buiten en in het water waren! De lunch was super lekker, want we hadden een soort van BBQ/picknick met allerlei soorten vlees (de kikker toch maar even overgeslagen), rijst, groenten, fruit (jaa, wij hebben rode bananen gegeten! Nouja, de binnenkant was wel geel hoor;)) en andere lekkere dingetjes. Onze toerleider was Jeack, de man die wij Nederlandse les geven. Zijn baan is het organiseren van tripjes zoals deze. De man die ons elke dag achterop zijn motor naar school brengt was ook mee, met zijn 2 dochtertjes, erg schattig. Na het eten gingen wij met Jeack als toerleider (natuurlijk alleen de meisjes, de jongens waren te lui) de jungle in om 2 uur rond te trekken en van alles te bekijken. Gelukkig begon het toen ook net keihard te regenen en gingen wij met onze sexy poncho's (foto bijgevoegd) als echte avonturiers op pad. We hebben een tempel gezien die op een rotsblok is gebouwd, allerlei heilige beeldhouwwerken die in de rivier gemaakt waren (want zo wordt het water automatisch heilig), we hebben langs landmijnvelden gelopen (waar de landmijnen niet ontploffen, maar waarbij een naald je voet doorboord om je gif in te spuiten waardoor je 2 uur later dood gaat ...), door riviertjes gelopen (handen goed vast, anders lig je!), door dichtbegroeide paden onze weg gebaand en ga zo maar door. Op een gegeven moment kwamen we bij een boom waaraan een wit/rood lint hing. Wij vroegen ons af wat dat betekende, waarop Jeack antwoorde: 'Oh, that means danger, because of the landmines.' En wij gingen natuurlijk precies dát pad op, heel geruststellend. Het viel achteraf allemaal mee hoor en het was juist heel gaaf om te doen!
Daarna was het dan eindelijk tijd om het water van de waterval te trotseren; we gingen erin zwemmen! Dat ging nog niet zo makkelijk, want eerst moesten we over duizend stenen klauteren om beneden te komen. Robin en ik werden gelukkig geholpen door onze chauffeur, die ons letterlijk op en over rotsen heeft moeten sleuren, met geschaafde schenen en tenen als gevolg (het wordt allemaal super nat door het water). Af en toe vroeg hij onderweg of hij nog een foto van ons moest maken, haha!
Ik was erg blij dat ik een waterproof camera had, want zo kon ik die overal mee naartoe nemen, met gave foto's als gevolg!
We hebben heerlijk in het water gezwommen, iedereen heeft op rotsen geklauterd en sommige zijn zelfs achter de waterval geklommen, wat ons toch iets te eng leek!
Helaas kregen we het wel erg koud, omdat het dus niet zo lekker weer was. Het was wel super super leuk!
Terug zijn we helemaal zelf gegaan én we hebben het overleefd, op blote voeten door de jungle en tussen de enge beesten door, wat vinden jullie daar van? Omgekleed in de modder was iedereen moe en klaar om te gaan. Terug in de pick up begon het weer keihard te regenen, waardoor het nog veel een veel kouder was en de regen en wind in je gezicht sloegen. Jeack zag er de lol wel van in: 'Now we've got free airco and free shower!', dus hebben wij dat ook maar gedaan.
Ik moet zeggen, we hebben vandaag wel echt een heel avontuurlijk tripje gemaakt, veel gevaren getrotseerd, maar het vooral ook erg leuk gehad!
Nu zijn we ontzettend moe, dus we gaan even een lange nacht maken, om morgen weer aan de slag te gaan! Eerst de Nederlandse les aan Jeack en dan kijken hoeveel kinderen er dit keer in onze klas zitten.
We hopen dat iedereen het erg leuk heeft gehad op 2 oktober en dat jullie nog een beetje aan ons denken tijdens het feesten!

Heel veel liefs & tot de volgende keer!!

Kusjes Robin & Anne

• 03 Oktober 2010 - 22:26

Door:

Fijn dat jullie zo een leuk weekend hebben gehad, ook wel vermoeiend, maar ja, dat doe je ook niet elke dag.. Cool die watervallen! Ik denk dat er 100 kids morgen op jullie wachten.... moeten jullie het maar niet zo leuk maken! Succes meiden. Take care en have fun! Veel liefs, Door en de rest

• 03 Oktober 2010 - 22:26

• 03 Oktober 2010 - 22:27

• 03 Oktober 2010 - 22:39

Door:

ok, computer bleef hangen, iets te vaak ingedrukt zie ik nu. Maar ja, lekker veel reacties dan, toch? xx

• 04 Oktober 2010 - 10:03

Els:

Fijn dat dit wel een leuk week-end geweest is! Ziet er allemaal heel mooi en spannend uit (maar zo'n truck, ik vond die op Kreta al eng)Jullie worden wel steeds stoerder zeg(ook fijn voor mij als er thuis weer ergens een spin zit)
    Ben ook benieuwd hoeveel kinderen jullie vandaag hadden.

Veel liefs van ons allemaal

• 05 Oktober 2010 - 09:31

Trees:

Ha meiden,
    Nou bij jullie spannende verhalen is het reuzenrad natuurlijk wel heel erg simpel! Geweldig wat jullie daar allemaal meemaken. Ik weet wel zeker dat het beter is dat je sommige verhalen achteraf hoort. pfff landmijnen....Veel plezier daar!

• 06 Oktober 2010 - 14:20

Marieke:

Wat een mooie verhalen allemaal meiden!! Zo super dat jullie het zo naar jullie zin hebben!!! 2/3/4 oktober was erg leuk... maar volgend jaar zijn jullie er weer helemaal bij!! (tenzij besluiten daar te blijven, maar doe dat maar niet). Dikke Kus! en tot gauw!