Schooldagen, Batambang, Halloween en nog veel meer - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Anne Waaijer & Robin Groenewegen - WaarBenJij.nu Schooldagen, Batambang, Halloween en nog veel meer - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Anne Waaijer & Robin Groenewegen - WaarBenJij.nu

Schooldagen, Batambang, Halloween en nog veel meer

Door: annerobinincambodja

Blijf op de hoogte en volg Anne Waaijer

31 Oktober 2010 | Cambodja, Khett Siem Reab

Lieve allemaal!

Maak je geen zorgen we zijn niet dood ofzo, we hebben alleen lang niet meer op de blog geschreven, omdat we het ontzettend druk hebben!
Maar wees gerust daar ga ik jullie nu van alles over vertellen…

Nadat Anne en ik allebei ziek zijn geweest en weer compleet herstelt zijn, hebben wij de afgelopen twee weken vooral veel les gegeven. We hebben een spelletjesdag op school georganiseerd met alle andere leraren, wat een groot succes was! De klassen streden tegen elkaar met allerlei verschillende spelletjes. Elk kind had een lach op zijn gezicht, dat was het mooiste van de hele dag!
We sloten de dag af met ballonnen uitdelen, waar echt om gevochten werd haha!
De foto’s zijn hieronder toegevoegd.
Verder hebben we afgelopen week een soort knutselweek in onze klas ingevoerd. We wilden met de kinderen leuke knutsel werkjes maken, zodat we die op kunnen hangen in hun klas. Dan hebben ze een leuk aandenken aan ons als wij weg zijn en dan ziet de klas er ook wat gezelliger uit!
Wij dus allerlei materialen gekocht in de enigste bookshop in Siem Reap, wat dus vrij duur was.
Maargoed toen dus met alle kinderen aan de slag gegaan, haha nou dat was nog wat, want de helft van de kinderen kon niet eens lijmen, dan smeerden ze de lijm aan de verkeerde kant. Ik was blij dat we met zijn tweeën waren, anders had ik echt als een kip zonder kop door de klas gerent om elk kind te moeten helpen. Maar na 10 minuten had iedereen het wel door en waren de kinderen heerlijk rustig en geconcentreerd aan het werk en het eind resultaat is een groot succes! Tussendoor hebben we nog wel even iets engs meegemaakt… Normaal lopen er spinnen, mieren, kevers, honden en van alles en nog wat gewoon door de klas als er les gegeven wordt, geen kind die daarvan op kijkt (wat een verschil met NL), maar nu viel er van het dak een hele grote duizendpoot op de tafel van een meisje… En toen brak er dus voor het eerst echt eens paniek uit, alle kinderen gingen schreeuwen en weg rennen. Het bleek dus dat het een giftige was, dat was ook wel zien, want hij was knal geel met knal rood. Gelukkig hadden we een paar stoere jongens in de klas die hem onthoofde.
Als alle knutselwerkjes in de klas hangen, laten we jullie daar ook foto’s van zien!
Naast de leuke dingen die we met de kinderen hebben gedaan deze week, hebben we ook eindelijk ons evaluatie gesprek gehad (wat telkens uitgesteld werd). We waren wel een beetje zenuwachtig, want we waren toch erg benieuwd wat ze van onze manier van lesgeven vonden, omdat wij het toch wel anders doen dan ze hier gewend zijn. Nou die zenuwen waren nergens voor nodig, want we kregen het ene compliment na het andere en we zijn zelfs gevraagd of we deze laatste twee weken, drie keer per week teacher training willen geven. Dat houdt dus in dat we na schooltijd ook nog eens de leraren les gaan geven. Ze willen vooral leren hoe ze hun lessen leuker kunnen maken voor de kinderen, want ze geven hier nog echt op de oude manier les, uit het boek en woordjes stampen.
Dus dat is een enorme eer voor ons, nu hebben we ook echt het idee dat we hier iets achter laten als we straks weg gaan!
Na dit dachten we dat we wel genoeg te doen hadden, maar toen kwamen de kinderen die hier in dit huis wonen waar wij verblijven ook nog eens naar ons toe om te vragen of wij hun ’s avonds Engelse les willen geven, naja daar konden we natuurlijk geen nee op zeggen.
Dus ons rooster ziet er als volgt uit deze aankomende twee weken:
Maandag:
- ’s middags Engelse les op school
- ’s avonds Engels les aan de kinderen in ons huis
Dinsdag:
- Eind van de middag teacher training
- ’s avonds Engelse les aan de kinderen in ons huis
Woensdag:
Donderdag:
Vrijdag:
- ’s middags Engelse les op school

Naast al het lesgeven hebben we ook nog een paar andere leuke dingen meegemaakt.
Anne en ik gingen van de week eten bij de streetvenders en wij hadden allebei een lekkere maaltijd voor ons, maar we wilden er toch nog een beetje peper en zout over… Dus wij strooien dat er over, maar ik als echte zout kenner proefde maar niks, dus ik dacht ik doe er nog meer over en uiteindelijk deden we er allebei heel veel over tot dat de vrouw van dat tentje onwijs aan het lachen was en wij vroegen waarom. Bleek het dat we suiker met peper over onze rijst aan het strooien waren, heerlijk was dat pfff!
Ook hebben we deze week het iedereen uit ons huis gegourmet/gebarbecued. Dat was ontzettend leuk, lekker en gezellig! We hebben toen ons buikje rond gegeten! Oja en trouwens voor de mensen die denken dat we hier afvallen vanwege de rijst, zet dat maar uit je hoofd, want Anne en ik komen straks allebei dikker terug, we hebben gister op de weegschaal gestaan… dat was even schrikken!
Deze week zijn we ook naar een ontzettend luxe hotel hier geweest voor een tentoonstelling, die georganiseerd was door kinderen. Een meisje uit ons huis die geeft die kinderen les, dus via haar zijn we mee gegaan. Het was echt een super leuke avond. Ten eerste omdat we ons eindelijk weer eens mooi konden aankleden, want je loopt hier overdag eigenlijk alleen maar rond in wijde kleding, een soort pyama’s, maar nu waren we in mooie jurken gekleed! En ten tweede, omdat er prachtige schilderijen van de kinderen op de tentoonstelling hingen die gemaakt zijn door kinderen die een arm of een been of iets anders missen, vanwege de landmijnen hier in Cambodja. Elk kind stond zijn eigen schilderij te promoten om geld in te zamelen, ik kreeg er bijna tranen in mijn ogen van. Daarnaast was er ook nog een dans optreden van kinderen, wat ook ontzettend mooi was om te zien!

Na zoveel met kinderen bezig te zijn geweest besloten we om dit weekend weer eens een uitstapje te maken! We zijn met vijf meisjes naar Batambang gegaan! Vrijdag ochtend vertrokken we met de bus, het is een stadje wat niet ver van ons vandaan ligt, dus de planning was dat we er ongeveer 3 uur over zouden doen… Dat werd vier uur, omdat we tussen door van bussen moesten wisselen.
Er was een stuk dat overstroomd was, waar de bus dus niet doorheen kon rijden. Wij dus met zijn alle de bus uit, bleek het dat we op een pick-up truck naar de andere bus gebracht werden. Stel je even voor zo’n auto als mijn (Robin) vader en dan met twintig man EN allemaal bagage in de achterbak! Ik dacht dat ik dood ging en Anne voelde haar benen niet meer haha! Maargoed we hebben het overleefd en we kwamen als snel bij de andere bus aan, die achter het overstroomde stuk op ons stond te wachten. Eenmaal aangekomen in Batambang bracht een tuktuk mannetje ons naar een super mooi, luxe en groot appartement waar we met zijn vijven in konden slapen voor maar 3 dollar p.p. Na dat dus goed geregeld te hebben zijn we meteen naar de bamboetrein gegaan.
Dat was heel erg leuk en speciaal! Je zit dus gewoon op een soort vlot van bamboe met een motortje erachter en je gaat ontzettend hard/snel over die rails heen! Toen we aangekomen waren bij de eerste stop, kregen we ook nog eens een rondleiding door een stenenfabriek, wat heel interessant was om te zien. Op de terug weg met de bamboetrein verloor Anne haar slipper, haha die waaide gewoon weg. Gelukkig kon ze weer nieuwe slippers kopen bij het einde, ik denk dat ze dat vaker mee maken ;) ! Na deze ervaring bracht ons tuktuk mannetje ons naar de oude Pepsi fabriek, dat was ook interessant om te zien, omdat Cambodja vroeger dus zo welvarend was en nu dus achter loopt op de rest van de wereld.
Hierna waren we kapot en zijn we terug gegaan naar ons appartement om een heerlijke warme douche te nemen. Nadat we lekker gerelaxt hadden zijn we uit eten gegaan en hebben we het nachtleven van Batambang verkend. Dat nacht leven viel een beetje tegen vergeleken met Siem Reap, dus we hebben het niet laat gemaakt en zijn lekker gaan slapen.
De volgende dag zijn we weer vroeg opgestaan om een berg te gaan beklimmen waar we de ‘killing caves’ konden zien. De tocht was redelijk zwaar en de ‘killing caves’ waren emotioneel weer zwaar om te zien. Maar we zijn wel blij om dit gezien te hebben!
Na onze lunch heeft ons tuktuk mannetje een taxi terug naar Siem Reap voor ons geregeld en zo werden we dus weer heerlijk voor de deur in Siem Reap afgezet!

Eenmaal thuis moesten we opschieten, omdat het Halloween feest al bijna begon!
We zijn snel even wat gaan eten met een paar meiden, hebben onze outfit en wat drankjes gekocht.
Thuis gingen we ons met zijn alle omkleden wat dus voor veel lol zorgde!
Anne en ik hebben nog nooit Halloween gevierd, terwijl al die Engelse hier dat elk jaar doen, dus het was een hele happening! Nadat iedereen klaar was, hebben we eerst heel veel foto’s gemaakt en gelachen. Toen gingen we met zijn alle naar de stad om uit te gaan, jeetje wat was het druk en elk blank mens was verkleed, geweldig! In de pubstreet was het feest, maar denk maar niet dat je gewoon naar binnen kon lopen, je moest eerst nog met duizend Cambodjanen op de foto, we leken wel beroemdheden haha! Uiteindelijk konden we naar binnen en hebben we een super leuke avond gehad! Anne en ik hebben het idee om dit ook in Nederland in te voeren, we vonden het geweldig!

Nou lieve allemaal, ik ben meestal niet van de lange verhalen, dat is Anne haha, maar ik hoop dat jullie dit met veel plezier lezen!
Over 2,5 week gaan wij alweer naar huis, naar Nederland, de tijd gaat hier nu zó snel voor ons, we willen nog zoveel mogelijk leuke dingen doen, dus we houden jullie op de hoogte!

Veel liefs Anne & Robin!

• 31 Oktober 2010 - 07:05

Roxanne:

Meiden! Weer een super leuk verhaal, en jullie foto's zijn ook weer om te lachen! Mooie outfit! Hier was gister ook helloween in de straat! Ik zeg geniet nog van de laatste weekjes want voor je het weet moet je weer naar Nederland! An ik ben om half 12 op Skype :)

Liefs, xx

• 31 Oktober 2010 - 07:21

Marieke:

Top dat jullie zoveel leuke dingen voor ze organiseren. Die kids gaan jullie nog missen meiden (en jullie die kids). Halloweenfoto's zien er erg angstaanjagend uit! Wederom veel plezier daar en tot jullie volgende reisverslagje! Dikke Kus!!

• 31 Oktober 2010 - 09:34

Anouk:

Hoi dames!

Wat super leuk om te lezen wat voor een activiteiten jullie allemaal ondernemen, en dat het nog in de smaak valt bij de kids is helemaal mooi meegenomen! Heel erg leuk dat jullie het toch zo naar je zin hebben! Je hebt ook bijna geen tijd om je te vervelen met zo'n druk rooster, helemaal top! Nog heel veel plezier voor de komende weken, toch ook weer fijn als jullie dadelijk veilig thuis zijn ;)

Veel liefs uit Voorschoten, Anouk.

• 31 Oktober 2010 - 13:46

Aad:

Hallo Robin en Anne,

De tijd gaat inderdaad snel, over 2.5 week al thuis! Is de rust hier weer voorbij, ha ha! De zoutvaatjes moeten bijgevuld worden Robin, kaas en andere lekkernijen in extra hoeveelheden in de koelkast etc. Hoewel, zijn jullie nóg dikker geworden?

Zouden jullie overigens langer willen blijven? Laat het me weten, ik regel het zo hoor.....ok, dan niet!
    Nu dacht ik toch dat jullie of voor de klas stonden of de bloemetjes buiten zetten. Blijken jullie ook fabrieken te bezoeken etc. Alles bij elkaar lijkt het geweldig interessante tijd geweest te zijn, natuurlijk letterlijk onvergetelijk.

Hier is iedereen druk, oa met proefwerkweken en tentamens en Jacq 3 maal per dag vele uren met de arme zieke oma die in het ziekenhuis ligt en de eenzame opa die nu "een man alleen" is. Het lijkt er op dat oma niet meer thuis komt en vanuit het ziekenhuis direct naar een verpleeghuis zal gaan.

Nog even volhouden dames, nog 2.5 week om af te vallen... en dan is het weer feest in een overigens grijs en regenachtig Nederland!

Groeten,

Aad

• 01 November 2010 - 07:54

"Oma Juul":

Ha Anne,leuk al je verhalen te lezen,had gehoord van Noortje en Astrid,dat je het zo naar je zin hebt.Veel sukses nog en ik zie je in Ned.vast nog wel.Kus

• 01 November 2010 - 09:23

Ellen Singleton:

Anne! Wat leuk om al die foto's te zien en je verhalen te lezen! Zo vet wat jullie doen! Geniet ervan!
    XX

• 01 November 2010 - 12:34

Annick:

Dames!! Wat een gaaf verhaal weer, super leuk. Jullie maken mooie dingen mee! Ook wel super cool dat jullie de leerkrachten het één en ander gaan leren, dan vergeten ze jullie helemaal niet meer! Nog heel veel plezier en tot snel nu he;) xxxx

• 01 November 2010 - 16:35

Jacqueline:

Weer een leuk verhaal! Nou dames nog even genieten want nog even en jullie zijn weer thuis! X

• 01 November 2010 - 21:35

Door:

ok meiden, dat is weer een leuk en interesting story. Goed bezig, dames! Kan me voorstellen dat Halloween lachten was, jullie zagen er geweldig eng uit! Ook het reisje in de bamboetrein zag er leuk uit. Ik heb wel gelachen om dat Macarenafilmpje! Misschien iets voor bij Willy van de zomer...?
    We zoeken nog entertainers...
    Maar wat zijn we trots op jullie! dat jullie goed werk doen daar én mét veel plezier van beide kanten! Dit draag je je hele leven mee! En daar kun je terecht trots op zijn!
    Ja, de tijd gaat nu wel snel. Fijn dat alles goed gaat met jullie. Ook weer fijn om jullie binnenkort weer te zien.
    Maar voor nu; geniet en maak er wat moois van die laatste 2 weken! Veel liefs van ons! LOVE YOU!

• 02 November 2010 - 09:37

Makkie:

Lieve Robin
    Wat heerlijk te lezen dat Anne en jij het zo naar jullie zin hebben en zoveel moois en blijs voor de kids en de teachers kunnen betekenen. Ik had echt al gehoopt dat het zo voor je zou zijn. Geniet nog maar lekker. Met heel veel liefs Mak

• 04 November 2010 - 11:55

Lot:

Ha Ladies!
    Wat een jaloers makende verhalen weer!
    Dacht wel bijna aan de foto's te zien dat jullie bijna dood waren, maar gelukkig gaf het filmpje toch weer bewijs van leven! :)

En idd, wat vliegt de tijd voorbij!
    (Hier gaat overigens alles gewoon zn gangetje, studie etc je kent het wel! ;) )

Heel veel plezier nog, en zie jullie snel!

Liefs Lot

• 04 November 2010 - 12:03

Trees:

Gaaf meiden, jullie komen met een hart en hoofd vol met leuke herinneringen terug!