Onze schoolweek! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Anne Waaijer & Robin Groenewegen - WaarBenJij.nu Onze schoolweek! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Anne Waaijer & Robin Groenewegen - WaarBenJij.nu

Onze schoolweek!

Door: annerobinincambodja

Blijf op de hoogte en volg Anne Waaijer

01 Oktober 2010 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hallo allemaal!

Daar zijn wij weer met een verslag!
Het is nu weekend voor ons en we zijn best moe...
We hebben voor het eerst echt een volle schoolweek meegemaakt!
Maandag zijn we begonnen met de kinderen het alfabet aan te leren, wat ze redelijk goed konden.
Dinsdag hebben we de kinderen de nummers aangeleerd, wat ze ook redelijk goed konden.
Woensdag hebben we de kinderen van alles over het lichaam geleerd.
Donderdag hebben we de kinderen van alles over dieren geleerd.
En vandaag hebben we van alles met het thema 'toys and games' gedaan.
Begin van de week begonnen we met 38 kinderen in de klas, toen hadden we woensdag ineens 52 kinderen in de klas, donderdag ineens 65 kinderen in de klas.. we dachten dat het niet meer kon worden dan dat, maar toch wel, want we hadden vandaag 72 kinderen in de klas!!! Pff was echt niet normaal.. we weten niet waar al die kinderen ineens vandaan komen, maar blijkbaar vinden ze onze lessen leuk ofzo! Telkens na de les vormen ze een hele rij om ons omstebeurt te knuffelen en een high five te geven, vet schattig! Dus we zijn erg benieuwd hoeveel kinderen er maandag komen haha!
Verder hebben we nog wat andere speciale dingen meegemaakt deze week, namelijk de tropische regenbuien, onze eerste keer koken in het huis en anne is naar de voorvaderverering in een tempel geweest.
We denken dat het regenseizoen nu echt begonnen is, want elke keer als wij uit school komen, gaat het los in de lucht haha! We hebben nog nooit zulke regenbuien meegemaakt (zelfs niet in NL), de druppels doet gewoon pijn, alle straten staan helemaal blank tot ver over je enkels en wij zagen eruit als twee verzopen katjes na 1 seconde...
Onze eerste keer koken was ook een hele ervaring in deze onveilige keuken haha! Maar het is gelukt, we hebben namelijk gekaasfondued, met broccolie, tomaatjes en brood! Erg lekker, ik zou zeggen kom binnekort eens langs om bij ons te eten haha!!
En nu gaat Anne even haar ervaringen vertellen over de voorvaderverering in de Pagode:
As. vrijdag tot en met zondag is het Ancestor Festival in Cambodja, wat inhoudt dat iedereen zijn/haar voorvaderen vereert tijdens een groot feest. 2 weken van tevoren is het de bedoeling dat een Boeddhist om de dag om 4 uur 's ochtends naar de Pagode gaat. Dit heb ik dus ook één keer gedaan, namelijk woensdagnacht. De avond ervoor hebben we met de groep die meeging rijstballetjes gedraaid, want je moet een bordje maken met eten wat je aan je voorvaderen kunt schenken. Die hebben we toen versierd met fruit, nootjes, een kaarsje en wierook. En ik heb er drop bij gedaan, want daar houden mijn voorvaderen wel van! Om kwart voor 4 ging mijn wekker, terwijl Robin nog lekker lag te snurken in haar bedje. Ik ging dapper naar beneden om mijn bordje te zoeken en we vertrokken lopend naar de Pagode. 15 minuten later kwamen we daar aan en het was heel erg druk. We gingen in de Pagode zitten, terwijl de monniken allerlei liederen zongen en gebeden deden. Ik zat netjes in kleermakerszit, wat dus absoluut niet mag, want dan wijzen je voeten richting de monniken. De meisjes van het huis met wie we mee waren gekomen vertelden me dat, en ik zat dus lekker in een verkrampte houding;)! Om de zoveel tijd moest je ook 3x naar de grond bidden, dus dat heb ik maar braaf gedaan. Daarna liepen we weer naar buiten en is het de bedoeling om op vaste plekken rondom de tempel je rijstballetjes neer te gooien (of geld, je dropjes, etc). Je moet 3x om de tempel lopen, en dan moet ook alles van je bordje afgegooid zijn. Dit was nog een heel gedoe, want mijn rijstballetjes zaten lekker aan elkaar geplakt! Ik vond het gaaf om meegemaakt te hebben, want zo krijg je wat meer inzicht in het Boeddhistische geloof. Niet dat ik dit vaker ga doen, het was veeeel te vroeg. Er is één meisje in het huis die dus om de dag meegaat, ik weet ook niet waar die last van heeft!

Vanavond gaan we weer uit, zoals het hier wordt genoemd: 'the big friday night'! Morgen gaan we ons werkstuk typen en zondag gaan we met iedereen hier in het huis naar de watervallen, dus na het weekend krijgen jullie weer een leuk verslag!

Tot gauw! Liefs Anne & Robin!

Ps: er staan nog meer foto's bij het vorige verslag, misschien dat jullie die nog niet gezien hebben! xx

  • 01 Oktober 2010 - 11:39

    Patricia:

    Wat een enthousiasme, leuk voor jullie!
    Voor deze kinderen is er nog een bijkomstigheid bij het alfabet, zij zijn niet gewend om de letters te schrijven zoals wij dat doen, maar zoals het op de rand van hun tafel staat. Ik zie nu dat dat ook weer anders is dan in Thailand. Gebruiken ze wel de getallen 1, 2, 3 enz.?
    Ga zo door!

  • 01 Oktober 2010 - 14:22

    Els:

    Lieve Anne en Robin,

    dat wordt straks in nederland weer makkelijk: "maar" 25 kinderen in jullie klassen.
    Het "speelkwartier" ziet er gezellig uit; leuk die ballonnen.
    Een heel gezellig week-end,hopelijk beter dan vorige week en ik
    ben ook benieuwd hoeveel kinderen er maandag komen.

    veel liefs van ons allemaal


  • 01 Oktober 2010 - 18:29

    Elzer:

    Wat leuk al die lessen in het Engels en ook dat er ineens 72 kinderen in de klas, dat komt vast door jullie enthousiasme :D
    Ga zo door en geniet ervan!

  • 01 Oktober 2010 - 22:33

    Door:

    Snap wel dat er steeds meer kinderen komen. Ze hebben natuurlijk nog nooit zulke leuke stagiares gehad met zulke leuke bedachte werkbladen en spelletjes. Denk dat jullie volgende week hulpmoeders erbij moeten vragen...wordt vast megadruk! Die ballonnenrace en slierttikkertje zijn echt leuk om te doen voor de kids. Ga zo door dames! (houdt jullie ook lekker bezig...) Veel plezier verder, ook van het weekend. Hoop dat het nu erg leuk wordt! Doe wel voorzichtig! Ben erg benieuwd naar de verhalen volgende week.
    We spreken elkaar weer.
    Veel liefs van ons!
    x Door

  • 02 Oktober 2010 - 13:57

    Annick:

    Hee Dames!!
    Wat een leuk verhaal! Aaggh die kinders zijn echt schattig, volgende week gezellig met 100 ofzo;)! Jullie doen wel echt leuke dingen met jullie klasje, gaaf! Nou jullie dipje is gelukkig weer over!!! We missen jullie wel hier maar als we jullie verhalen lezen is het helemaal super! Lekker gefeest gisteren? Ik ga vanavond maar eens de stad onveilig maken!! Heeel veel plezier nog! Liefs Annick

  • 03 Oktober 2010 - 02:10

    Fenna:

    Leuk verslag weer! :D
    Super leuk om je gister eindelijk weer gesproken te hebben annie! Gaan we zeker vaker doen.
    Ik was vandaag een uur te vroeg op mn werk omdat mijn klok op mijn telefoon opeens een uur vooruit was gegaan (of achteruit, geen idee eigenlijk) hahaha, gelukkig hadden ze me nodig, maar voelde me zo dom :D

    Tot snel weer! Liefs! X

  • 06 Oktober 2010 - 14:28

    Marieke:

    Wow! 72 kinderen! Hoop dat jullie wel goed bezig zijn geweest met differentieren enzo, zoals jullie op de Pabo hebben geleerd! ;) Just Kidding! Super leuk Juffies!

  • 11 Oktober 2010 - 11:09

    Sanne:

    He Anne! Zoals je misschien nog wel weet woon ik sinds deze zomer in Kuala Lumpur. Nou ga ik volgende week met school een weekje naar cambodia voor een global action project, en als 'voorbereiding' moet ik een presentatie over education geven. Nou had ik een vraagje, zou ik jullie foto's (en ervaringen) mogen gebruiken voor in mijn presentatie? Jullie verslagen zijn echt heel leuk en leerzaam om te lezen :) O, en ik had nog een ander vraagje, wat voor stekkers hebben ze in cambodia? xxx Sanne (ex-buurmeisje van kirsten :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Anne Waaijer

Hallo Allemaal! Wij zijn Robin & Anne. Op 14 september vertrekken wij voor 2 maanden naar Cambodja om daar Engelse les te gaan geven aan jonge kinderen. Omdat wij op de Pabo voor de Minor Internationalisering hebben gekozen, hebben wij deze kans gekregen. Omdat Robin niet zo van het bijhouden van een weblog houdt, en Anne juist wel, hebben we besloten om er sámen eentje bij te houden!;) Op deze weblog kun je alles lezen over wat we doen een meemaken in Cambodja, wat nogal veel zal zijn, want het wordt vast een hele ervaring voor ons! X! Anne & Robin

Actief sinds 11 Aug. 2010
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 69464

Voorgaande reizen:

14 September 2010 - 18 November 2010

Cambodja

Landen bezocht: