Eerste dag 'Chres village school and orphanage'! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Anne Waaijer & Robin Groenewegen - WaarBenJij.nu Eerste dag 'Chres village school and orphanage'! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Anne Waaijer & Robin Groenewegen - WaarBenJij.nu

Eerste dag 'Chres village school and orphanage'!

Door: annerobinincambodja

Blijf op de hoogte en volg Anne Waaijer

20 September 2010 | Cambodja, Khett Siem Reab

Daar zijn we weer met ons dagelijkse verslag:

Vandaag konden weer lekker 'uitslapen', tot dat we werden gewekt door de hitte, namelijk al om 9uur haha! Maargoed dat was niet erg, want toen zijn we gaan ontbijten en daarna hebben we onze eerste was hier in Cambodja gedaan, whoooehoe, nou dat was een ervaring! We zijn begonnen met ons ondergoed, omdat dat lekker klein was haha! Ik zal jullie uitleggen hoe je in een teil moet wassen:
Je vult hem met water en waspoeder, dan doe je de kleren erin en ga je keihard boenen, dan is het water vies, dus moet je alle kleren eruit halen en uitknijpen zodat je dat water weg kunt gooien en hetzelfde weer opnieuw kunt gaan doen. Als je dat dan weer opnieuw hebt gedaan, dan moet je de kleding alleen in het water leggen, zodat de sop eruit gaat, dat doe je ook twee keer en dan kun je het pas ophangen om te laten drogen. Dit alles heeft een uur geduurd haha, dus we hebben onze andere kleren maar aan het meisje gegeven die hier wast voor iedereen voor 1 dollar per kilo.
Dat meisje hoort bij de familie die hier woont en elk lid van de familie heeft al een keer aan Anne en mij gevraagd of we tweeling zijn, want we lijken zo op elkaar, haha nou wij zien het niet, maargoed wij vinden alle mensen hier ook op elkaar lijken haha!
Toen we met de was klaar waren kwam de directeur van onze school langs om ons te ontmoeten, het was een heel klein en dun mannetje haha! Hij was heel aardig en we hebben even over de plaatsing gepraat, Anne en ik mogen eerst samen 1 week lang 1 klas lesgeven om in te komen en als we na die week allebei een eigen klas willen, dan kunnen we dat aangeven.
Ons rooster ziet er als volgt uit: Van maandag t/m vrijdag geven we van 13.30 tot 14.30 en van 14.45 tot 15.45 les. Dus dat is best weinig, maar ook wel weer prima, want dan kunnen we daarnaast aan ons onderzoek werken en ook zijn we steeds erg moe van de hitte, dus heel actief bezig zijn is niet zo fijn!
De weg naar de school was in het begin prima, maar als je dan de stad uit reed naar het platteland waren er geen verharde wegen meer en zaten er allemaal gaten in de weg en lagen er overal diepe plassen met water, dus dat was een zware tocht met zo'n brede tuctuc haha! Maar gelukkig hebben we een motorrijder geregeld, die ons elke dag naar de school brengt en ophaalt!
De school was erg leuk om te zien, het is een grote plek met allemaal kleine gebouwtjes wat klaslokalen of slaapplekken van de kinderen zijn.
We zijn over het hele terein rondgeleid en toen we voor elke klas stonden moesten de kinderen opstaan en zeiden/zongen ze in koor telkens hetzelfde:
Hello, how are you?
I'm fine.
Where are you from?
Toen zeiden wij uit Holland en toen keken ze allemaal heel verbaasd haha, ze wisten niet waar dat lag.
Maargoed dat was dus erg schattig!
Ook hebben we onze klas ontmoet, wij hebben wat oudere kinderen en er waren al een aantal erg bijdehand, dus daar kunnen we goed onze teachingskills op uitproberen haha!
Verder is onze leerkracht van de klas een aardige jongen en ze zeggen dat hij het beste Engels kan van alle leraren daar, maar wij konden de helft niet verstaan haha, we zeiden maar 'Ja, ja, ja' haha! En hij zei ik elke zin we drie keer 'Oke', dat was zo verwarrend.
Maar we hebben erg zin in morgen, dus ik ben benieuwd hoe onze eerste les verloopt!

Nu gaan wij nog even wat eten en dan weer lekker slapen!
We schrijven snel weer!

Liefs Anne & Robin!

• 20 September 2010 - 15:16

Daniel:

Dag hoor!
    haha
    Ik hoop dat jullie het daar leuk hebben, volgensmij wel he?
    jullie zijn wel verwend met je was laten doen voor 1 euro nouja zeg haha
    gaan we nog een keer skypen?
    xxxx en zie je snel

• 20 September 2010 - 17:25

Henny Groenewegen:

Heey hallo,
    Jeetje wat een indrukwekkende verhalen en mooie foto's. Erg gaaf om te lezen allemaal.
    Robin ik hoop dat het goed gaat met je tenen! hopelijk heb je niet zo'n pijn meer. Veel plezier en vooral succes morgen met je klas. Groetjes

• 20 September 2010 - 18:39

Door:

Nou meiden, ik zie het al.. als jullie op kamers gaan hebben jullie geen wasmachine nodig! Jullie weten nu hoe je moet wassen, dus..! Ben erg benieuwd naar het lesgeven...
    Kan het bijna niet bijhouden die verhalen, maar erg leuk! En lekker veel foto's maken, vinden we ook erg leuk. Soms zit je zo in het verhaal, dat het bijna lijkt of je er zelf bij bent... tot snel weer, meiden. Veel liefs, Door

• 20 September 2010 - 19:52

Alex Van Der Lecq:

alles goed met jou en je tenen?

Veel plezier

gr Alex

• 20 September 2010 - 21:03

Lot:

Ha lieve Robin en Anne!
    Voor het eerst even op jullie site gekeken!

Wat een ontzettende gave foto's! (Behalve the creepy spider!)

Ik zal vanaf nu braaf alles in de gaten houden! ;)

Heel veel plezier nog!
    Zoen,

Lot

• 21 September 2010 - 00:54

Fenna:

Doe mij maar een wasmachine...

• 21 September 2010 - 11:16

Heleen:

Ziet er goed uit hoor, lekker aan het wassen!! Hoop dat het leuk is op de school, wel heel schattig van die kindertjes! XXX

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Anne Waaijer

Hallo Allemaal! Wij zijn Robin & Anne. Op 14 september vertrekken wij voor 2 maanden naar Cambodja om daar Engelse les te gaan geven aan jonge kinderen. Omdat wij op de Pabo voor de Minor Internationalisering hebben gekozen, hebben wij deze kans gekregen. Omdat Robin niet zo van het bijhouden van een weblog houdt, en Anne juist wel, hebben we besloten om er sámen eentje bij te houden!;) Op deze weblog kun je alles lezen over wat we doen een meemaken in Cambodja, wat nogal veel zal zijn, want het wordt vast een hele ervaring voor ons! X! Anne & Robin

Actief sinds 11 Aug. 2010